برسی کامل انواع لاستیک و تایر خودرو

برسی کامل انواع لاستیک و تایر خودرو

اگر هر سوالی در مورد انواع لاستیک خودرو و تایر ماشین براتون پیش آمده است. یا نیاز به برسی کامل انواع تایر و لاستیک خودرو دارید. به مقاله خوبی از صافکاری تهران مراجعه کرده اید. در اینجا ما به برسی و تاریخچه کامل تایر (لاستیک) خودرو می‌پردازیم و برای هر سوال از ذهن شما پاسخی ارائه خواهیم کرد. از اجزای تشکیل دهنده تایر گرفته تا برسی و مناسبت هر نوع لاستیک در جایگاه ها و فصل های مختلف. جز این برای مراقبت از خودرو در فصل گرما به مطالب دیگر مراجعه کنید.

6 مدل لاستیک مناسب در کارایی ها و فصل های مختلف
لاستیک مناسب تمام فصل ها

1. لاستیک مناسب تمام فصل ها

تایر تمام فصل برای ارائه راحتی و هندلینگ خوب در بزرگراه و همچنین کشش قابل اعتماد در تمام فصل طراحی شده است. لاستیک های تمام فصل دارای الگوی آج متقارن و شیارهای محیطی برای چسبندگی خوب در هوای مرطوب است. این تایر ها معمولاً برای تقریباً هر وسیله نقلیه ای، از هوندا سیویک گرفته تا مزدا CX-5، مناسب هستند.

تایر مخصوص رقابت و مسابقه

2. تایر مخصوص رقابت و مسابقه

تایرهای مسابقه (یا پیست) شبیه تایرهای عملکرد خیابانی هستند، زیرا برای ارائه عملکرد خوب طراحی شده اند. این لاستیک‌ها در شرایط خشک تماس دائمی جاده را فراهم می‌کنند و دارای تقویت‌کننده‌های بدنه و دیواره‌های جانبی با تکنولوژی بالا مانند Kevlar و aramid هستند. برای فهمیدن تاثیر تایر بر افزایش سرعت خودرو به صفحات دیگر بروید.

این لاستیک ها برای عملکرد فوق العاده با ماشین های مسابقه ای خوب مانند Mustang, BMW و یا Camaro طراحی شده اند. به طور معمول، این تایر های رقابتی، برای روزهای آماتور پیست یا مسابقات حرفه ای به جای رانندگی روزانه هستند. اگر در یک سری مسابقات هستید، مشخصات لاستیک شما بر اساس دستورات سری شما تعیین می‌شود، بنابراین توصیه می کنیم قوانین سری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لاستیک های رقابتی شما مطابق با سری شما هستند.

تایر ساخته شده برای مسافرت

3. تایر ساخته شده برای مسافرت

لاستیک‌های طراحی‌شده برای وسایل نقلیه سواری عموماً طوری طراحی شده‌اند که سواری نرم و بی‌صدا، کشش قابل اعتماد در تمام فصول و عمر طولانی آج ارائه دهند. در حالی که اکثر خودروهای این بخش (مثلاً GMC Arcadia، فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و غیره) با این نوع تایرها مطابقت دارند، برخی از خودروها برای عملکرد بهتر اصلاح شده‌اند و به نتایج بیشتری از لاستیک‌های خود نیاز دارند.

تایر های با کارایی بالا (پرفورمنس)

4. لاستیک های پرفورمنس

لاستیک های پرفورمنس عموما دارای شیارهای محیطی و جانبی بزرگ تری برای کشش در هوای مرطوب هستند. این تایر ها معمولاً دارای جرعه کشی نسبتاً متراکم، امتیازهای سرعت بالاتر نسبت به تایرهای توری و ترکیبات آج غنی شده با سیلیس برای چسبندگی بهتر بدون توجه به آب و هوا هستند.

لاستیک مناسب برای تابستان

5. لاستیک مناسب برای تابستان

لاستیک های تابستانی برای عملکرد در شرایط مرطوب و خشک طراحی شده، ولی برای کشش در تمام فصول طراحی نشده اند. تایر های مخصوص تابستان برای آب و هوای گرم بهینه شده اند و چسبندگی و هندلینگ پاسخگوی بالایی دارند. آن ها معمولاً دارای تکه‌های تماس جامد، شیارهای محیطی کافی برای مقاومت در برابر آب‌پلانینگ و مقاوم در برابر رطوبت زمین هستند.

لاستیک مناسب برای تور و تورینگ تایر

6. لاستیک مناسب برای تور و تورینگ تایر

لاستیک‌های تورینگ (TOURING) که تایرهای گرند تورینگ نیز نامیده می‌شوند، برای ارائه یک سواری راحت و کشش قابل اعتماد در تمام فصول، با اضافه شدن هندلینگ پاسخگوتر طراحی شده‌اند. آنها به طور کلی دارای رتبه سرعت بالاتری نسبت به تایرهای تمام فصل هستند و اغلب دارای الگوی آج نامتقارن هستند.

خودروهای پرفورمنس، اسپرت و سدان (مثلاً کیا سورنتو، تویوتا کمری، دوج چلنجر و غیره) به قابلیت‌های هندلینگ پیشرفته‌تری نیاز دارند. آنها اغلب خواهان کشش معقول در شرایط مختلف هستند. اما تمرکز به سمت عملکرد این تایر هاست تا راحتی. گزینه های لوکس در هر دو بخش عملکرد تمام فصل و مخصوص تابستان وجود دارد.

تاریخچه‌ عظیم تولید لاستیک (تایر)

تاریخچه‌ عظیم تولید لاستیک (تایر)

تاریخچه عظیم تولید لاستیک پر از تحولات جذاب و مهم است. این تاریخچه به حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در ابتدا، چرخ‌ها فقط از فلز یا چوب ساخته می‌شدند. اما با گذشت زمان، تغییرات عمده‌ای در ساخت چرخ‌ها رخ داد. لاستیک برای اولین بار توسط بومیان آمریکای جنوبی کشف شد و برای اهداف متنوعی مانند ساخت کفش و مقاومت در برابر آب استفاده می‌شد. با ورود اروپایی‌ها در قرن پانزدهم، لاستیک به سایر نقاط جهان معرفی شد. تا اوایل قرن نوزدهم، تولید لاستیک شروع به رشد کرد. چارلز گودیر در سال 1839 با کشف فرآیند پخت لاستیک با گوگرد، شهرت یافت. این فرآیند باعث تبدیل لاستیک از یک ماده نرم چسبنده به یک ماده انعطاف‌پذیر و محکم شد. در سال 1888، کارل بنز اولین خودرویی را که با گازوئیل کار می‌کرد و دارای لاستیک پنوماتیک بود، اختراع کرد. این لاستیک از یک قاب فلزی ساخته شده بود که با یک پوشش لاستیکی پر از هوا پوشانده شده بود. امروزه، با گسترش صنعت حمل و نقل، تنوع بسیاری در تولید تایر به وجود آمده است. هر یک از وسایل نقلیه تولید شده، مانند: خودروهای سواری، کشاورزی و باربری، دارای لاستیک‌های مخصوص به خود هستند. این لاستیک‌ها با توجه به نوع کارایی خودروها و وزن آن‌ها، طراحی و تولید می‌شوند.

لاستیک از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

لاستیک از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

لاستیک‌های خودرو از اجزای متعددی تشکیل شده‌اند که هر یک در عملکرد صحیح و نهایی آنها نقش مهمی دارند و به تعادل برقرار کردن میزان ایمنی محصول کمک می‌کنند. در زیر به توضیح اجزای اصلی لاستیک خودرو می‌پردازیم:

  • رویه: که معمولا به آن دندانه تایر نیز گفته می‌شود، شامل الگوهایی است که برای ایجاد اصطکاک در هنگام تماس لاستیک با زمین طراحی شده‌اند. آج‌ها از چندین لایه پلاستیک طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. 
  • کارکاس یا منجید: منجید‌ها شامل لایه‌هایی از کتان، نخ و سایر الیاف مصنوعی هستند که استحکام و مقاومت لاستیک را در برابر دماهای بالاتر از ۱۵۰ درجه افزایش می‌دهند. این منجید‌ها نیز مقاوم در برابر سایش، اشعه‌های مضر و جریان‌های الکتریکی هستند.
  • دیواره یا بدنه: بدنه تایر، که به آن دیواره نیز می‌گویند، از چند لایه نخ بافته شده تشکیل شده است. این نخ‌ها معمولاً از پلی‌استر هستند و به صورت عمودی بر روی آج قرار دارند. استحکام یک تایر بیشتر به میزان مقاومت لایه‌های بدنه آن بستگی دارد.
  • بید یا طوقه: طوقه‌ها حلقه‌هایی از فولاد هستند که به صورت رشته‌ای بر روی یک پوشش لاستیکی قرار دارند. این رشته‌ها بسیار مقاوم هستند و وظیفه اصلی آنها تعیین موقعیت، هم‌مرکز کردن تایر و رینگ و همچنین جذب نیروهای وارد شده توسط رینگ است.

بررسی انواع تایر خودرو

تایر ها نصبت به کارایی و جایگاه هایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند. لاستیک‌های خودرو را می‌توان از دو منظر دسته‌ بندی کرد؛ نخست نوع ساخت آن‌ها یا ساختار لاستیک و دیگر، کاربرد تایر ها است.

بررسی انواع لاستیک بر اساس ساختار 

  • تیوب دار (بایاس)
  • تیوبلس (رادیال)
  • روتیشن یا جهت دار

تایرهای رادیال (تیوبلس) و بایاس (نخی) یا(تیوب دار) در ساختار تسمه‌های داخلی لاستیک از یکدیگر تفاوت دارند. ماده‌ای که برای ساخت بند ناف استفاده می‌شود نیز متفاوت است و این تفاوت باعث می‌شود که عملکرد تایرهای رادیال (سیمی) و بایاس (نخی) در شرایط مختلف متفاوت باشد.

بررسی انواع لاستیک بر اساس ساختار 

لاستیک رادیال (تیوبلس)

ایده‌آل‌ترین نوع لاستیک برای خودروهای سواری در این دسته قرار می‌گیرد. جنس الیاف این لاستیک بسیار محکم است و سراسر پهنای آن را پوشش می‌دهد. انعطاف‌پذیری این لاستیک‌ها بیشتر از نمونه‌های بایاس است.

لاستیک رادیال یا بایاس

لاستیک بایاس (نخی)

تایرهای بایاس از الیاف نایلونی سود می‌برند. فارغ از آنکه دقیقا این الیاف به‌شکلی در این لاستیک‌ها قرار می‌گیرند، نتیجه آن این هست که لایه‌بندی نایلونی باعث ایجاد دوام و مقاومت این لاستیک‌ها می‌شود. الیاف به‌کاررفته در این تایرها تمام دیواره‌های آن و شیارها را به‌صورت یکپارچه پوشش می‌دهد. استحکام ناشی از این ساختار اصلی‌ترین تفاوت میان این لاستیک با نمونه‌های رادیال است.

تفاوت انواع لاستیک – هر کدام در کجا به کار می‌روند؟

تفاوت انواع لاستیک‌ها بر اساس دو عامل اصلی است: ترکیب کاوچوک و الگوی پیاده. این دو با توجه به محیط و شرایطی که لاستیک در آن استفاده می‌شود، تعیین می‌شوند. همچنین، برخی لاستیک‌ها برای شرایط و نیازهای عملکردی خاص طراحی شده‌اند. هر نوع تایر برای شرایط خاصی طراحی شده است و بسته به نوع خودرو، شرایط آب و هوایی و سبک رانندگی شما، نوع تایر مناسب متفاوت خواهد بود.

تفاوت انواع لاستیک - هر کدام در کجا به کار می‌روند؟

مناسب برای رالی و دریفت

لاستیک مناسب برای رالی و دریفت، لاستیکی است که ویژگی هایی خاص دارد. لاستیک مناسب رالی باید توانایی کنترل لغزش و ارائه گریپ را داشته باشد. 

تایر مخصوص مسابقه

از لاستیک های مخصوص مسابقه برای رقابت ها یا مسابقه هایی که با زمان نیم ساعت تا سه ساعت استفاده می شود. لاستیک های مخصوص مسابقه طول عمر زیادی نیاز ندارند. این تایر ها باید بتوانند حداکثر سرعت را تحمل کنند و قابل کنترل نیز باشند. لاستیک های مخصوص مسابقه ترکیب دو ماده پلیمر و کربن هستند.

تایر مناسب برای رالی و دریفت

لاستیک مناسب برای خیابان

برای رانندگی روزمره، لاستیک مناسب برای خیابان باید عملکرد بالا و همچنین طول عمر زیادی نیز داشته باشد. باید توجه کنید تایری که تهیه می کنید، با خودرو شما سازگاری داشته باشد. سعی کنید قبل از خرید حتما با یک متخصص مشورت کنید.

تایر مناسب آفرود و صحرا

تایر مناسب آفرود و صحرا

نیاز هست که لاستیک مناسب آفرود و صحرا عملکرد خوبی در شرایط سخت و چالش برانگیز داشته باشد.

معرفی چند لاستیک آفرود

  • BFGoodrich All-Terrain T/A KO2: این لاستیک‌ها به دلیل عملکرد همه‌جانبه خود در شرایط آفرود و صحرایی بسیار محبوب هستند.
  • Nitto Dura Grappler: این لاستیک‌ها برای رانندگی در صحرا و عبور از کوه‌های شنی بسیار مناسب هستند.
با کارشناسان ما در ارتباط باشید
Blank Form (#3)
ارتباط با کارشناسان ما